گلخانه هیدروپونیک پیاز: نحوه کشت و نگهداری

سرفصل مطالب

اگر علاقه مند به یادگیری نحوه کشت و نگهداری گلخانه هیدروپونیک پیاز هستید، اینجا مناسب شماست. راهنمای کامل ما دقیقاً توضیح می دهد که چرا بسیاری از باغبان ها به این سبک کشت روی آورده اند. در ادامه به مزایای کشت پیاز به روش هیدروپونیک خواهیم پرداخت. همچنین توضیح خواهیم داد که دقیقاً برای شروع به چه چیزهایی نیاز دارید. ما مطالب زیادی برای بیان داریم، پس بیایید شروع کنیم!

کشت هیدروپونیک پیاز

چه مدت طول می کشد تا پیاز به صورت هیدروپونیک رشد کند؟

در حالی که پیازچه را می توان در کمتر از 3 هفته از زمان کاشت برداشت کرد، برای برداشت پیاز به 80 تا 90 روز نیاز دارید. برداشت پیاز هیدروپونیک با برداشت پیاز معمولی تفاوتی ندارد.

برای ایجاد گلخانه هیدروپونیک پیاز به چه چیزی نیاز دارید؟

برای شروع پرورش پیاز هیدروپونیک به مواد مختلفی نیاز دارید، از جمله:

  • سینی رشد و استند
  • پمپ هوا و سنگ هوا برای اکسیژن رسانی محلول غذایی 
  • منبعی برای نگهداری محلول غذایی 
  • یک پمپ آب برای رساندن محلول از مخزن به سینی رشد، جایی که گیاهان شما “ریشه دار” می شوند
  • لوله های هیدروپونیک 
  • لیوان های توری

بهترین سیستم گلخانه هیدروپونیک پیاز چیست؟

برای پرورش پیاز خود می توانید از سیستم سیل و زهکشی (عمق و جریان) یا DWC (کشت آب عمیق) استفاده کنید. این دیگر به شرایط شما بستگی دارد که با کدامیک راحتتر بتوانید کار کنید.

سیستم کشت آب عمیق برای مبتدیان مناسب است و از پمپ هوا برای توزیع اکسیژن به محلول غذایی شما استفاده می کند.  در این روش گیاهان با پلاستیک یا پلی اتیلن محکم می شده و روی آب معلق می مانند. به کار بردن DWC برای فضاهای کوچک عالی می باشد. به علاوه DWC به شما این امکان را می‌دهد که از سینی‌ها یا ظروف جداگانه رشد استفاده کنید تا خطر گره خوردن ریشه‌ها با یکدیگر یا بیماری را کاهش دهید. برای محصولات ریشه دار مانند پیاز، این مسئله می تواند بسیار سودمند باشد. 

Ebb and flow یکی دیگر از گزینه های عالی است. در این روش گیاهان شما را با محلول غذایی سیر شده، سپس به آرامی آن را تخلیه کرده تا بعدا دوباره از آن استفاده گردد. این روش برای گیاهانی که به دوره های طولانی خشکی نیاز دارند و گیاهان ریشه دار مانند پیاز، مناسب است.

 

برای آشنایی بیشتر با انواع روشهای کشت هیدروپونیک مطالعه کنید: گلخانه هیدروپونیک، هر آنچه باید بدانید

محیط کشت و مواد مغذی مورد نیاز سیستم هیدروپونیک

مواد مغذی مورد نیاز پیازها پیچیده نبوده و در دسترس می باشند. یکی از موادهای ضروری نیتروژن می باشد. باید دقت کنید از افزودن بیش از حد آن خودداری کنید زیرا به جای پیاز، شاخ و برگ های سرسبز ایجاد می کند. همچنین اگر کود اضافه می‌کنید، این کار را بعداً در چرخه رشد خود انجام دهید نه در آغاز، زیرا می‌تواند رشد نهال‌ها را با سوزاندن آنها متوقف کند.

در مورد محیط کشت، چندین گزینه وجود دارد که از بین آنها می توانید انتخاب کنید: پلاگ های کامپوزیت، پشم سنگ یا پرلیت.

آموزش گام به گام کشت پیاز به صورت هیدروپونیک

قبل از اینکه بتوانید کشت پیاز را به روش هیدروپونیک شروع کنید، ابتدا باید تصمیم بگیرید که از کدام بذر می خواهید استفاده کنید. بسیاری از مردم پیازچه را در این نوع روش انتخاب می کنند، زیرا به سرعت رشد می‌کند، اگرچه بسیار کوچک‌تر از پیاز معمولی هستند.

دستورالعمل‌ زیر به شما می‌گوید که چگونه می‌توانید کشت پیاز هیدروپونیک را در روش کشت آب عمیق شروع کنید، زیرا این یکی از رایج‌ترین روش‌های پرورش پیاز می باشد.

بهترین گونه های پیاز برای کشت هیدروپونیک

شما باید نوع پیاز مناسب را برای سیستم هیدروپونیک انتخاب کنید. به طور عمده سه گونه پیاز وجود دارد:

  • پیاز روز کوتاه
  • پیاز میانی
  • پیاز روز بلند
انواع پیاز روز کوتاه مناسب ترین نوع پیاز برای رشد با استفاده از هر سیستم هیدروپونیکی است. اگر قصد دارید پیاز را با استفاده از سیستم هیدروپونیک پرورش دهید، احتمالاً از چراغ های رشد و سیستم های گرمایشی نیز استفاده می کنید. این نوع وسایل تمایل زیادی به مصرف برق دارند که ممکن است در پایان ماه برای شما هزینه گزافی داشته باشد، به خصوص زمانی که می خواهید حجم زیادی پیاز را بکارید.
پیازهای روز کوتاه برای انتقال از مرحله رویشی به مرحله پیازدهی به نور روز کمتری نیاز دارند. بنابراین، به جای اینکه پیازهای روز بلند را پرورش دهید و نیاز به روشن نگه داشتن چراغ های رشد روزانه به مدت 16 ساعت داشته باشید، آنها را فقط از 10 تا 12 ساعت روشن خواهید کرد. یکی دیگر از مزایای رشد انواع روز کوتاه در هیدروپونیک، توانایی آنها در تحمل سرما است. این نوع پیاز در اصل در مناطقی که درجه حرارت پایین دارند رشد می کنند. انواع پیاز روز کوتاه از در هزینه ها صرفه جویی کرده و علیرغم زمان نوردهی کمتر همچنان رشد می کنند.
پیاز هیدروپونیک

آماده کردن گلدانها

گلدان های توری خود با موادی مانند پرلیت پر کنید. گلدان های توری دارای سوراخ هایی در کف هستند و برای استفاده در سیستم هیدروپونیک طراحی شده اند تا مواد مغذی بتوانند به راحتی به ریشه گیاهان برسند

این گلدان ها زهکشی محلول را نیز آسان می کنند. توصیه می کنیم برای این نوع سبزی از گلدان های توری 8 سانتی متری استفاده کنید. هر پیاز را تا نیمه داخل محیط گذاشته، سپس گلدان های خود را در سینی رشد قرار دهید.

قبل از اینکه سنگ هوا را اضافه کنید، اجازه دهید با آب پر شود. با این کار اکسیژن به سیستم اضافه می شود. سپس پمپ باد خود را به سیستم اضافه کنید، که اکسیژن را به محیط کشت پمپاژ نماید.

کاشت بذر

اگر از طریق کاشت بذر قصد تولید پیاز را دارید، باید بدانید 10 روز طول می کشد تا بذر پیاز جوانه بزند. بذرها را در عمق تقریبی 7 میلی متری و با فاصله 5 میلی متری از هم بکارید. پیازهای هیدروپونیک در آفتاب کامل به بهترین وجه رشد می کنند، بنابراین اگر از سیستم هیدروپونیک در داخل خانه استفاده می کنید، باید حدود 12 ساعت نور در روز از طریق چراغ های رشد به آنها بدهید.

دمای محیطی کشت هیدروپونیک پیاز

درجه حرارت عالی برای پیازهای هیدروپونیک از 12 درجه سانتیگراد تا 23 درجه سانتیگراد است. به یاد داشته باشید اگر نژاد انتخابی شما پیازهای کوتاه روز باش این گونه نسبت به دماهای پایین بسیار مقاوم است. بنابراین، هزینه زیادی در قبوض برق گرمایشی در هر ماه صرفه جویی خواهید کرد. 

هنگامی که پیازها کاشته می شوند، لازم نیست کار زیادی برای مراقبت از آنها انجام دهید. محلول غذایی خود را به طور مرتب بررسی کنید، مطمئن شوید که سطح pH در حدود 6.0-6.7 باقی می ماند. آبی که در سیستم خود استفاده می کنید باید بدون کلر باشد، اما اگر از آب کلردار استفاده می کنید، فقط اجازه دهید به مدت 72 ساعت بماند تا مواد شیمیایی از بین برود. هنگامی که مواد مغذی را به مخزن اضافه می کنید، یک ساعت صبر کنید، سپس PH را بررسی کنید تا ببینید آیا نیاز به تنظیم دارد یا خیر. 

در نهایت، مطمئن شوید که پیازهای هیدروپونیک به گردش هوای خوب دسترسی داشته باشند. در غیر این صورت، آنها می توانند پوسیده و کپک بزنند.

گردش هوا و هوادهی در پرورش پیاز هیدروپونیک

تهویه گلخانه برای گیاهان هیدروپونیک بسیار مهم است. از آنجایی که آنها در رطوبت بالایی رشد می کنند، اگر هوای اطراف آنها به درستی گردش نکند، می تواند منجر به رشد کپک یا باکتری شود که می تواند برای گیاهان شما مضر باشد. برای گردش هوای خوب، می توانید از پنکه های اگزوز، هواکش و پنکه های سقفی استفاده کرده و یا حتی یک پنجره را باز نگه دارید.

شما باید به طور مداوم محلول را هوادهی کنید. این کار نه تنها برای حفظ مواد مغذی هیدروپونیک و جلوگیری از باکتری های بی هوازی ضروریست، بلکه برای اکسیژن رسانی به ریشه ها نیز موثر خواهد بود.

زمان و نحوه برداشت پیاز هیدروپونیک

در حالی که پیازچه را می توان در کمتر از 3 هفته از زمان کاشت برداشت کرد، برای برداشت پیاز به 80 تا 90 روز نیاز دارید. برداشت پیاز هیدروپونیک با برداشت پیاز معمولی تفاوتی ندارد.

بهترین زمان برای برداشت پیاز هیدروپونیک صبح است. در آن زمان، به سادگی آنها را برداشت کنید. اگر مشاهده کردید که از پیازها ساقه بیرون می آید، این نشانه خوبی است که رشد پیاز متوقف شده و آماده برداشت است. یکی دیگر از نشانه های خوب بلوغ پیازهای هیدروپونیک این است که شاخ و برگ آن زرد شده و به سمت بالا رفته است. پس از برداشت پیازهای هیدروپونیک خود، اجازه دهید تا خشک شوند. برای انجام این کار، آنها را روی سطحی با گردش هوای خوب و سطح دمای پایین قرار دهید. سپس آنها را در یک کیسه و دور از تابش مستقیم نور خورشید نگهداری کنید.  انتظار می رود محصول برداشتی چندین ماه دوام بیاورد.

مقالات مرتبط

اسکرول به بالا