چگونه رطوبت گلخانه را کنترل نماییم؟

سرفصل مطالب

گلخانه ها برای پرورش دهندگانی که می خواهند بذرهایشان زود شروع به رشد نماید، از گیاهان خود در برابر آب و هوای سخت محافظت کنند یا به سادگی آفات و بیماری ها را به حداقل برسانند، عالی هستند. با این حال، رشد گیاهان شما در گلخانه به چیزی بیش از آبیاری و کوددهی نیاز دارد.
در حالی که کنترلی بر آب و هوای بیرون ندارید، در گلخانه این کنترل وجود دارد. مهم است که یاد بگیرید رطوبت ایده آل را برای گیاهان خود کنترل و حفظ کنید تا آنها بتوانند رشد مناسب داشته باشند. شما می توانید با ایجاد تغییراتی در آبیاری، تهویه، گرمایش و موارد دیگر، رطوبت گلخانه خود را کنترل یا کاهش دهید.
رطوبت در گلخانه مهم است، اما تعیین اینکه آیا گلخانه شما بیش از حد مرطوب است یا به اندازه کافی مرطوب نیست، می تواند دشوار باشد. در این مقاله سطح رطوبت ایده آل برای گیاهان خود را کشف می کنید. همچنین روش های مختلف کنترل یا کاهش رطوبت گلخانه خود را یاد می آموزید.

کنترل رطوبت گلخانه

چرا کنترل رطوبت در گلخانه مهم است؟

کنترل رطوبت برای جلوگیری از انتشار آفات و بیماری ها در گلخانه حیاتی است (به خصوص در گلخانه های هیدروپونیک). سطوح بالای رطوبت باعث رشد سفیدک سطحی، بیماری بوتریتیس و سایر بیماری‌های قارچی می‌شود که می‌توانید در اینجا بیشتر در مورد آنها بیاموزید.
به علاوه رطوبت بیش از حد می تواند به طور قابل توجهی عملکرد گیاهان را در گلخانه کاهش دهد. این به این دلیل است که رطوبت بر میزان تعرق گیاهان شما و نحوه جذب مواد مغذی آنها تأثیر می گذارد. از طرف دیگر، عدم رطوبت کافی می تواند باعث خشک شدن گیاهان شما و نیاز به آب بسیار بیشتر آنها شود. 

چگونه متوجه شویم که در گلخانه رطوبت کافی وجود ندارد؟

گلخانه داران اغلب با مسئله رطوبت بیش از حد در گلخانه خود مواجه می شوند، اما متوجه این موضوع نمی شوند. یکی از نشانه های نامطلوب اینکه گلخانه شما ممکن است خیلی مرطوب باشد، قهوه ای شدن گیاهان شماست. اگر هوا گرفته، داغ و سنگین باشد، احتمالاً می توانید رطوبت موجود در هوا را نیز احساس کنید. همچنین اگر در طول روز آب بیش از حد در سینی های گیاه باقی بماند، ممکن است نشانه رطوبت بالا باشد.
برخی از باغداران با مشکلی متضاد مواجه هستند: عدم رطوبت کافی، به خصوص اگر در آب و هوای خشک زندگی کنند. این مسئله معمولاً با خشک شدن ریشه ها، پژمرده شدن یا حتی خشک شدن برگ ها و یا افتادگی گیاهان به گونه ای که گویی به آب نیاز دارند نشان داده می شود.
علاوه بر این، فصول خاصی با سطح رطوبت بالاتری همراه هستند. به عنوان مثال، منطقه شما ممکن است در تابستان مرطوب باشد یا در بهار بارندگی زیادی داشته باشد. در این حالت، کنترل رطوبت در گلخانه بسیار مهم می شود. 
اگرچه اغلب می‌توانید نشانه‌هایی از رطوبت بیش از حد یا کمبود رطوبت را متوجه، اما فقط به حواس خود متکی نباشید. سعی کنید از یک رطوبت سنج در گلخانه خود استفاده می نمایید.

رطوبت مطلوب در گلخانه چقدر است؟

در حالی که هر گیاه متفاوت است، سطح رطوبت مطلوب برای اکثر گیاهان در گلخانه حدود 80٪ در دمای 27 درجه سانتیگراد می باشد. در حدود 80 درصد، اکثر گیاهان گلخانه ای بهترین عملکرد و بالاترین نرخ رشد را دارند. گیاهانی که در معرض بالاتر یا کمتری قرار دارند، سرعت رشد و عملکرد کمتری دارند که مانع از جذب مواد مغذی و آب می شوند.
با این حال، به خاطر داشته باشید که برخی از گیاهان گرمسیری سطوح رطوبت بالاتر را ترجیح می دهند و برخی از گیاهان مانند گیاهان گوشتی و کاکتوس ها در رطوبت کمتر بهترین عملکرد را دارند. به طور کلی، گیاهان با برگ های ضخیم تر، به دلیل توانایی آنها در نگهداری آب، رطوبت کمتری را نیاز دارند. مطمئن شوید که  آیا گیاهانی که قصد پرورش آن را دارید نیاز غیرمعمولی به رطوبت دارند یا خیر.
در نهایت، به خاطر داشته باشید که دما بر رطوبت تأثیر می گذارد. دمای بالاتر به معنای تبخیر بیشتر و در نتیجه رطوبت کمتر است. برعکس این مطلب برای دماهای به خصوص پایین صادق است. به همین دلیل مهم است که دمای گلخانه خود را حفظ کنید، در حالت ایده آل بین 18 تا 24 درجه سانتیگراد.

نحوه کنترل رطوبت در گلخانه

اکنون که رطوبت ایده آل برای گلخانه ها را متوجه شده اید، مهم است که یاد بگیرید چگونه آن را کنترل کنید تا گیاهان شما رشد کنند. به دلیل محیط بسته و آبیاری مکرر، گلخانه می تواند به سرعت بیش از حد مرطوب شود. در نتیجه باغداران گلخانه معمولاً به جای رطوبت اضافی با کمبود رطوبت مواجه هستند.
به خاطر داشته باشید که رطوبت بیش از حد می تواند باعث عفونت قارچی شود یا از رشد گیاهان شما جلوگیری کند. در زیر، ما برخی از بهترین راه‌ها برای کاهش رطوبت در گلخانه را بررسی خواهیم کرد.

1. از آبیاری زیاد خودداری کنید

ارزان ترین و ساده ترین روش برای کاهش رطوبت گلخانه، آبیاری در مواقع ضروری است. همچنین آبیاری گیاهان خود را در شب هنگام کاهش دما متوقف کنید. آب بیش از حد در کف گلخانه، گیاهان و سایر سطوح نیز رطوبت گلخانه شما را با تبخیر افزایش می دهد.

برای خشک نگه داشتن گلخانه خود این مراحل را انجام دهید:

  • از باقی ماندن رطوبت اضافی روی گیاهان خودداری کنید. به جای سمپاش ها می توانید از سیستم آبیاری قطره ای استفاده کنید تا آب را فقط در جایی که نیاز است هدایت کنید.
  • گیاهان خود را در اوایل روز آبیاری کنید تا قبل از شب خشک شوند.
  • علف های هرز را مرتباً بیرون بیاورید زیرا رطوبت را در تاج برگ نگه می دارند.
  • زه کشی مناسبی در کف گلخانه انجام دهید
  • مطمئن شوید که در سینی های گلخانه شما آب راکد وجود نداشته باشد. این مسئله نه تنها رطوبت را افزایش می دهد، بلکه بستری برای رشد پاتوژن های قارچی و آفات خاص ایجاد می کند.
این ترفندهای ساده می توانند به شما در حفظ رطوبت ایده آل در گلخانه کمک کنند.

2.تهویه

تهویه گلخانه نه تنها گردش هوا را بهبود می بخشد بلکه به کنترل رطوبت نیز کمک می کند. گردش هوا کلید پیشگیری از عفونت قارچی است که معمولاً در نقاط مرطوب اتفاق می افتد. تهویه گلخانه به تبخیر آب اضافی کمک می کند و در نتیجه رطوبت را در سطح ایده آل نگه می دارد. شما می توانید تهویه گلخانه خود را با استفاده از فن ها، دریچه ها و درها افزایش (یا کاهش) دهید.

اقداماتی که می توانید برای اطمینان از تهویه مناسب انجام دهید عبارتند از:

  •  برای بهبود جریان هوا برای گیاهان، نیمکت ها و میزهای رشد خود به اندازه کافی فضا ایجاد کنید
  • فن(های) گلخانه خود را روشن کنید و به آنها اجازه دهید هوا را در اطراف گلخانه شما حرکت دهند (حتی می توانید روی آنها یک تایمر قرار دهید).
  • پنجره های گلخانه را باز کنید تا هوای تازه وارد شده و رطوبت از آن خارج شود.

تهویه یک روش آسان برای کمک به کنترل رطوبت در گلخانه شما است. با این حال، می تواند یک روش انرژی بر باشد که همیشه در همه آب و هواها موثر نیست. این به این دلیل است که هوای بیرون می تواند سطوح مختلفی از رطوبت داشته باشد، در شب، در فصول بارانی یا در آب و هوای گرمسیری رطوبت می تواند بیشتر باشد.
علاوه بر این، تهویه می تواند در فصول سرد بر دمای گلخانه تأثیر نامطلوبی بگذارد و استفاده از فن ها می تواند منجر به کاهش قابل توجه دما شود. تهویه یا استفاده از فن ها در زمستان برای حفظ دمای ایده آل نیاز به گرمایش بیش از حد دارد که نه عملی است و نه مقرون به صرفه. با این حال، زمانی که هوا گرم است یک گزینه عالی است!

برای اطلاعات بیشتر مطالعه نمایید: تهویه گلخانه، هر آنچه باید بدانید

3. گرمایش

بسته به اندازه گلخانه خود، ممکن است لازم باشد روی یک بخاری با کیفیت سرمایه گذاری کنید تا گلخانه خود را در ماه های سردتر گرم نگه دارد. گرم کردن گلخانه با بخاری برقی نیز به کنترل یا کاهش رطوبت کمک می کند، زیرا دمای بالاتر باعث تبخیر بیشتر می شود.
گرمایش به افزایش ظرفیت هوا برای نگهداری رطوبت و کاهش چگالش کمک می کند. اطمینان حاصل کنید که دمای بخاری خود را در شب کاهش می دهید تا از چگالش جلوگیری شود. همچنین می‌توانید از تشک‌های حرارتی برای گرم نگه داشتن ریشه‌های گیاه و جلوگیری از چگالش روی گیاهان استفاده کنید.
در حالی که یک بخاری فضای ساده ممکن است برای گلخانه های کوچکتر کافی باشد، گلخانه های بزرگتر ممکن است به تجهیزات گرمایشی پیچیده تری نیاز داشته باشند.

4. خشک کننده ها

می توانید در گلخانه خود از خشک کننده ها برای از بین بردن رطوبت اضافی هوا استفاده کنید. خشک‌کننده‌ها از یک فرآیند شیمیایی برای جذب بخار آب استفاده می‌کنند و به طور خودکار رطوبت را از هوا بدون نیاز به هدایت جریان هوا کاهش می دهند.
بسته به اندازه گلخانه خشک کن ها را می توان به عنوان یک روش سریع و موثر برای کنترل رطوبت استفاده کرد. اگر گلخانه بزرگتری دارید، ممکن است به روش های دیگری نیاز داشته باشید. خشک‌کننده‌ها به انرژی زیادی مانند روشهای گرم کردن گلخانه نیاز ندارند، اما ممکن است گران باشند.

5. از رطوبت گیر استفاده کنید

یکی از کارآمدترین روش‌های کنترل رطوبت، رطوبت‌گیر است. اگر رطوبت گلخانه شما اغلب زیاد است، بهتر است یک رطوبت گیر با کیفیت که مخصوص گلخانه ها طراحی شده است را امتحان کنید. رطوبت‌گیرها رطوبت هوا را کاهش می‌دهند و تهویه هوا را نیز افزایش می‌دهند.
از آنجایی که رطوبت‌گیرها هوا را از بیرون گلخانه نمی‌کشند، سیستم‌های بسته بدون دریچه هستند که از نظر انرژی کارآمدتر هستند. به علاوه، آنها در فصل زمستان که سعی می کنید هوای گرم را در داخل نگه دارید، گزینه بسیار خوبی هستند. اکثر دستگاه های رطوبت گیر دارای رطوبت سنج هستند که به نظارت بر میزان رطوبت گلخانه شما کمک می کند.
دو نوع مختلف رطوبت گیر وجود دارد: رطوبت گیر شیمیایی و مکانیکی. در حالی که رطوبت‌گیرهای مکانیکی از تکنیک‌های یخچال یا سیستم‌های پمپ حرارتی استفاده می‌کنند، رطوبت‌گیرهای شیمیایی به سادگی از یک محلول اشباع شده استفاده می‌کنند که رطوبت را از هوا می‌کشد.
در حالی که رطوبت‌گیرها کارآمد و مؤثر هستند، می‌توانند هزینه زیادی به شما متحمل کنند.

مقالات مرتبط

اسکرول به بالا